Beginnen met (BuildCraft)

From Feed The Beast Wiki
Jump to: navigation, search
This page is a translated version of the page Getting Started (BuildCraft) and the translation is 88% complete.

Outdated translations are marked like this.
Deze pagina is origineel gemaakt door ShneekeyCraft. credits pagina.

Wat is BuildCraft?

BuildCraft is een zeer grote mod voor Minecraft die automatisering mogelijk maakt.

De grootste toevoegingen van BuildCraft zijn Buizen en MJ (Minecraft Joules). Buizen kunnen worden gebruikt om items, vloeistoffen en zelfs MJ te transporteren. MJ wordt gebruikt om BuildCraft en BuildCraft-compatibele machines van stroom te voorzien. Thermal Expansion machines, bijvoorbeeld, hebben MJ nodig.

Welke mods werken met BuildCraft?

  • Je kunt beter vragen welke mods goed werken met BuildCraft. Het is één van de eerste mods die er was, en meer dan de helft van de mods in FTB zijn of waren een addon voor BuildCraft.
  • Als het geen IC2 of addon voor IC2 is, en het is geen Mystcraft of Factorization, dan werkt het waarschijnlijk goed met BuildCraft, omdat het dan waarschijnlijk geschreven is om met BuildCraft te werken.
  • Alles. Buizen transporteren dingen, en gates (die compatible zijn met een heleboel machines) zullen goed helpen voor het bouwen van grotere netwerken, met meerdere mods.

Benodigdheden

Gebruikelijke Hulpmiddelen

Zeldzame hulpbronnen

Mob Drops

  • Als het goed is, heb je alle benodigdheden tot op redstone/goud na je eerste mijn expeditie. Hout, glas, keisteen, steen, ijzer, goud en redstone.
  • Sommige buis-upgrades hebben Cactus of Bijenwas nodig.
  • Om echt serieus te automatiseren, heb je een flinke hoeveelheid diamanten nodig. Een paar dozijn. Maar dat is voor later en is zeker niet nodig om mee te starten

Dit is één van de oudste mods die er zijn samen met IndustrialCraft 2. Deze mod heeft aan de basis gestaan van het transporteren van spullen en MJ energie productie. Deze mod heeft zoveel mogelijk gemaakt dat het onmogelijk wordt om kort van stof te blijven dus laten we beginnen.

De eerste items die je nodig zult hebben zullen je helpen om de zeer handige Moersleutel te maken. Dit gereedschap stelt je in staat om de buizen, machines en motoren te roteren. Je gebruikt de moersleutel door hem in je hand te plaatsen en rechts te klikken op een BuildCraft object. Meer hierover later.

Als eerste zul je een Houten Tandwiel moeten maken.

Maak er dan een Stenen Tandwiel van.

Vervolgens kun je de moersleutel maken.

Buizen

Dit is één van die dingen die klein begonnen en vervolgens een geheel eigen leven ging leiden. In de basis worden buizen gebruikt om spullen te transporteren: items, vloeistoffen en zelfs MJ zonder dat je het zelf hoeft te doen.

Ik zou bijna willen zeggen: en dat is het dan, maar dit is zo'n fundamenteel concept dat het de gehele spelmechaniek op z'n kop zette. Behalve als je RedPower 2's Pneumatische Buizen gebruikt is de kans dat je deze dingen zult gebruiken zeer groot. Niets ten nadele van RP's Buizen, maar BuildCraft buizen kunnen veel meer dan alleen maar simpele automatisering mogelijk maken.

Laten we beginnen met buizen. Het standaard recept voor Transport Buizen is twee stukken van een materiaal aan beide kanten van een blok glas, en dat produceert meestal acht buizen. Maar het materiaal dat je gebruikt hebt, bepaalt de functie van de buis.

Typically you will need to make Transport Pipes and upgrade them to the water proof Fluid Pipes, using Pipe Sealant, or the conductive Kinesis Pipes, using Redstone.

Buis Recept Functie

Houten Transport Buizen worden gebruikt om items uit inventarissen te trekken (of tanks, motoren, etc.). Ze sluiten niet op elkaar aan en hebben een Redstone Engine of beter nodig, of een Autarchic Gate om te functioneren. Houten Buizen zijn er in de standaard, waterdichte en geleidende versies. Houten geleidende buizen zijn nodig voor motoren om hun energie ergens anders heen te sturen.

Keistenen Buizen zijn de standaard transportbuizen. Ze sluiten niet aan op Stenen Buizen en zijn een goedkope manier om items (alleen items en geen vloeistoffen of energie) te transporteren. Spullen die door keistenen buizen worden gestuurd zullen langzaam hun snelheid verliezen en uiteindelijk tot stilstand komen.

Stenen Buizen zijn iets beter dan keisteen en sluiten er niet op aan. Ze kunnen worden geconverteerd in waterdichte of geleidende buizen maar zullen niet zo goed zijn als de gouden versies. Ook deze buizen zullen items die erdoorheen gaan langzamer later gaan over een bepaalde afstand maar niet zo erg als Keistenen Buizen.

Zandstenen Buizen sluiten niet aan op machines. Dit maakt ze ideaal om een buis direct achter of onder een machine te laten lopen die je niet wilt aansluiten op je buizennetwerk. Ze zijn niet beschikbaar in waterdichte of geleidende varianten.

IJzeren Buizen zijn het begin van je logisch systeem. Het zijn eigenlijk éénrichtings buizen - items kunnen uit elke richting komen maar kunnen maar 1 richting uitgaan. Sla erop met een moersleutel om de uitvoerrichting te veranderen. Zeer handig als je meerdere machines hebt die allemaal uitvoeren naar dezelfde plek of als je een seriële setup hebt.

Gouden Buizen zullen items die erdoorheen gaan sneller laten gaan. Verdeel ze over een bepaalde afstand om je spullen sneller te laten gaan. Gouden Waterdichte Buizen kunnen meer mB aan vloeistof opslaan dan andere buizen. Gouden Geleidende Buizen hebben het minste energieverlies per block.

Diamond Pipes zijn de meeste geavanceerde buizen van allemaal. Door rechts te klikken opent zich een geavanceerde interface die gebruikt kan worden om heel veel spullen in je netwerk te sorteren. In principe stel je iets in in je diamanten buis op een kleurlijn en alle items van die soort zullen die richting opgestuurd worden. Kleuren worden toegekend op basis van de hoofdwindrichtingen en worden niet aangepast door de richting van plaatsing of spelerinteractie.

Kwarts Buizen hebben weinig wrijving en dus zullen items die erdoorheen gaan niet zo veel vertragen als in andere buizen. Kwarts Buizen sluiten niet aan op Keistenen of Stenen Buizen.

Emzuli Buizen zijn geavanceerde extractie buizen die gebruikt moeten worden in combinatie met logische poorten om te werken. Slechts vier objecten kunnen worden gekozen in overeenstemming met de kleuren van de 4 draden. Daarnaast kan deze buis objecten een kleur geven voor latere routering.

Lazuli Buizen geven voorwerpen een gekozen kleur in het voorbijgaan. Deze kleur kan helpen bij het routeren.

Daizuli Buizen zullen alle voorwerpen met een gegeven kleur naar een gekozen locatie routeren.

Andere mods kunnen extra buizen toevoegen, maar dit zijn de 'kern' BC buizen.

  • Houten buizen hebben een Redstone motor nodig. Die motor heeft een redstone signaal nodig om te draaien. Over het algemeen is er nooit een goede reden om de motor uit te zetten zolang de houten buis er is.
  • Gouden buizen hebben geen redstone signaal nodig om voorwerpen te versnellen. Dat zat in een vorige versie en is nu opgelost.
  • Transport buizen, behalve diamant en ijzer, zijn behoorlijk dom als het gaat om kruispunten en kiezen een willekeurige richting. IJzeren buizen, zoals vermeld, zullen alleen doorlaten naar de kant waarvoor ze ingesteld zijn, en diamanten buizen zullen voorwerpen sorteren. Om deze redenen kunnen kruispunten een probleem worden in je systeem. Als een buis kruist en er een mogelijkheid is om een machine in te gaan, zal het willekeurig kiezen om de machine in te gaan of om door te gaan. Dat is de reden dat zandsteen buizen bestaan. Er zijn ook mods die buizen hebben met extra mogelijkheden op kruispunten, maar die zullen worden behandeld in hun eigen mod handleidingen.

Buizen en een Fornuis (Speciaal Geval)

Een Fornuis is een speciaal soort inventaris, waar we extra goed moeten opletten wanneer we voorwerpen erin willen stoppen en eruit willen halen.

Zoals we allemaal weten heeft een Fornuis 3 sleuven: de bovenste sleuf voor de voorwerpen die gesmolten/gekookt worden, de onderste sleuf voor de brandstof; en de sleuf voor het eindproduct. Dit betekent dat het Fornuis 3 plaatsen heeft waar we buizen kunnen aansluiten en als we dat niet goed doen, krijgen we onbedoelde resultaten.

Voor voorwerpen die gesmolten/gekookt moeten worden, moeten we de buis aansluiten aan de bovenkant van het Fornuis; brandstof moet via de zijkant en voor de gesmolten/gekookte voorwerpen moeten we de buis aan de onderkant aansluiten.

Vergeet niet dat, om voorwerpen eruit te krijgen, we een houten buis nodig hebben, of de Emzuli transport buis en een Motor met een redstone signaal.

MJ

Productie

Buildcraft vond de MJ (Minecraft Joule), een vorm van energie in Minecraft, uit Motoren produceren MJ. Op het moment zijn er drie typen van Motor (in BuildCraft):

Motor MJ/t Beschrijving

0.01MJ/t~0.05MJ/t Redstone Motoren produceren de minste MJs. Ze zijn alleen goed voor het aandrijven van pompen en houten buizen.

Je zou denken dat een heleboel redstone motoren samen veel MJ produceren, maar dat werkt in de praktijk niet.

1 MJ/t Stirling Motoren produceren 1MJ/t en draaien op alles wat je in een fornuis kunt gooien - Kool, Hout, Emmers Lava... Het is een "betrouwbare motor" en zeer waarschijnlijk zul je hier mee starten.

1MJ/t~6MJ/t Verbrandingsmotoren produceren een variërende hoeveelheid MJ, afhankelijk van het soort brandstof dat je gebruikt. Ze kunnen ook exploderen als ze geen voorraad water hebben. Verbrandingsmotoren hebben "de hoogste theoretische MJ/t productie" van alle motoren met 6 MJ/t als Brandstof gebruikt wordt, behalve de Stoom motoren van Railcraft.

Motoren

Motoren maken is niet zo moeilijk, hetzelfde basis-recept werkt voor alle motoren. Ze hebben een zuiger, glas, twee Tandwielen, en... wacht, Tandwielen?

Tandwielen

Ja, tandwielen zijn nieuw hier. Vier stokken maken een Houten Tandwiel. Dit tandwiel kun je dan omringen met 4 keistenen voor een Stenen Tandwiel. Hetzelfde geldt voor IJzer, Goud en zelfs Diamant. Voorlopig vereist een Redstone motor een houten, Stirling een stenen en Verbranding een ijzeren tandwiel.

Transport

Dus, nu heb je stroom. Hoe transporteer je dat? Je raad het al - "Geleidende Buizen. Om MJ te transporteren van motoren, heb je een Houten Geleidende Buis nodig. Daarna heb je Keisteen Geleidende Buizen of Stenen Geleidende Buizen nodig om stroom te transporteren door je netwerk. Houten geleidende buizen maken geen verbinding met je machines.

Een alternatief is om de motor direct naast een machine te zetten, maar dit is verre van optimaal.

Thermal Expansion voegt een betere manier van MJ transport toe - de Redstone Energie Buis. Je kunt er alles over lezen in het bijbehorende artikel.

Gebruik

Nu je een MJ netwerk hebt, wat moet je er mee doen?

Autocrafting Tafel

Als eerste gaan we kijken naar een upgrade voor de standaard Crafting Tafel. Vier houten tandwielen rond een Crafting Tafel maken een Autocrafting Table;

Dit handige hebbedingetje kan gebruikt worden om automatisch voorwerpen te maken. Het spuugt nooit iets uit, dus je kunt voorwerpen in je tafel laten zitten, weg gaan om dat ene ding te pakken dat je vergeten was, en weer terugkomen. Je kunt ook een recept instellen, materialen aanvoeren via buizen, en hij zal het resultaat uitspugen. Het kan zelfs gevoed worden met een aangrenzende kist, voor het geval een recept vraagt om voorwerpen die niet gestapeld kunnen worden.

Pomp

Vervolgens kijken we naar een Pomp. Er zitten twee pompen in FTB op dit moment, degene die je zoekt wordt gemaakt met een Mijnbouw Apparaat en een Tank; de andere is gerelateerd aan IC2. Als je kijkt naar de verschillende onderdelen, zie je dat er nogal wat ijzer nodig is voor dit recept.

Tank

Een "Tank" kan gebruikt worden om vloeistoffen in op te slaan, en is relatief makkelijk te maken. Je kunt er vloeistoffen inpompen met Waterdichte Buizen, en je kunt ze er weer uitkrijgen met een Houten Waterdichte Buis en een Redstone motor.

Mijnbouw Apparaat

Een "Mijnbouw Apparaat" delft blokken die er direct onder zitten. Gebruik motoren voor stroom en plaats een kist ernaast voor de gewonnen goederen.

Pomp

Een "'Pomp'" wordt zo in elkaar gezet.

De pomp zoekt rechtstreeks naar beneden voor een vloeistof bron, dan zal het de vloeistof opzuigen en automatisch uitspugen in een aangesloten waterdichte buis. Deze machine is een uitzondering op de regel, je hebt geen houten buis nodig om het eruit te pompen, dat doet het automatisch voor je. Je hebt echter wel vier Redstone motoren nodig die rechtstreeks aangesloten zijn op de Pomp om hem met optimale efficiëncy te laten pompen.

Je kunt ook een tank plaatsten naast een pomp, maar omdat deze maar een kleine inhoud heeft (8.000 mB), is dit niet aan te raden.

Pompen kunnen:

  • Water van een oneindige bron pompen om je verbrandingsmotoren te koelen (ook al is een Aqueous Accumulator van Thermal Expansion beter)
  • Olie uit de grond pompen naar een raffinaderij om omgezet te worden in brandstof voor je verbrandingsmotoren.
  • Lava uit een bron pompen voor diverse doeleinden.

Dus in het algemeen kun je zeggen dat een pomp een handig apparaat is om te hebben, zeker als je wilt beginnen met verbrandingsmotoren.

Raffinaderij

Laten we nu eens kijken naar een raffinaderij.

Raffinaderijen maken van Olie brandstof, maar dat vereist een flinke hoeveelheid vermogen, dus zorg dat hij aangesloten is op je energienetwerk. Je hebt wellicht een Stirling motor nodig om hem aan de gang te krijgen, maar zodra je een emmer brandstof hebt, schakel je over naar een verbrandingsmotor, omdat dat zorgt dat het een stuk sneller gaat.

Laten we eens kijken naar het recept.

Ja, dat zie je goed, een Diamanten tandwiel. Dat is vier stokken, vier keistenen, vier ijzer, vier goud en vier diamanten. En drie tanks, maar dat is wat Glas. Maar het is het waard.

In een verbrandingsmotor krijg je met olie 2MJ/t geproduceert, terwijl je met brandstof 6 MJ/t krijgt. Dat is een verdrievoudiging van je energie productie!

Groeve

De volgende machine waar we naar zullen kijken is zeer duur om te maken. Sterker nog, het is waarschijnlijk de duurste machine in deze mod. Het is echter ook een van de handigste machines en heet de Groeve.

Ok, maak je niet sappel! Ik zei toch dat het duur zou zijn. 2 diamanten, 2 gouden en 3 ijzeren tandwielen en een stukje redstone. Dat komt dus neer op 11 diamanten, 16 goud, een halve stack ijzer en nog wat spul.

Maar is het het waard? Ja, heel erg.

Groeven zullen automatisch opgraven vanaf het hoogteniveau waarop je ze plaatst, helemaal tot aan bedrock. Ze hebben wel heel veel energie nodig, zo'n 9MJ/t op maximum snelheid. Je zult echter nooit meer op een mijnexpeditie hoeven gaan.

Ok, hier is nog een leuk trucje: plaats een stuk Lapis op een redstone fakkel in je crafting vierkant. Zie je die mijlpaal? Maak er drie. Plaats er één op het punt waar je wilt dat je groeve begint met graven. Plaats er vervolgens ergens ééntje op de x-as en één op de z-as om de rechthoek waarin de groeve zal graven te definiëren. Zet nu je groeve direct naast de mijlpaal op de hoek en je kunt een gebied van maximaal 64x64 in één keer uitgraven.

Een groeve zal automatisch uitspugen wat hij opgraaft in een aangrenzende kist of buis. Hiervoor zijn geen houten buizen nodig. I stel voor om eerst een soort routeringssysteem op te zetten om de invoer aan te kunnen want je zult een hele hoop items krijgen.

Sommige mensen geven er de voorkeur aan om omlaag te graven tot ongeveer niveau 40 op de y-as om ervoor te zorgen dat het landschap niet helemaal vernietigd wordt en on de hoeveelheid Keisteen en Vuil te minimaliseren. Dit zorgt echter wel voor een grote grot waarin wezens zullen wemelen.

Geavanceerde Buizen Logica

Assemblage Tafel

En dan komt nu waarschijnlijk het duurste stukje infrastructuur dat je ooit zult maken in deze mod. Ja, nog duurder dan die Groeve. Kijk niet zo naar me, ik beloof je dat het het waard is. Vertrouw me maar. We zullen "heel veel diamanten" nodig hebben. Zo ongeveer een dozijn. We zullen ook een heleboel Goud, IJzer, Obsidiaan en Redstone nodig hebben. Daarnaast hebben we een hoop "MJ productie" nodig. Zo ongeveer 16-20 MJ/t om alleen al dit systeem draaiende te houden. Het is tijd om je Assemblage Tafel te maken.

Dus ja, da's een diamanten tandwiel en nog een diamant. Wacht even, da's maar 6 diamanten, hoezo heb ik er dan "meer dan een dozijn" nodig? Nou ja, helaas werkt de Assemblage Tafel niet gewoon op MJ. Alle activiteit in de Assemblage Tafel wordt gedaan met Lasers die binnen een afstand van 3 blocks moeten worden geplaatst en ze moeten en directe zichtlijn op de Tafel hebben.

Lasers kosten 2 diamanten per laser. En als je wilt dat de Assemblage Tafel met enige snelheid dingen produceert zul je er minimaal 4 nodig hebben. En herinner je je nog dat de Assemblage Tafel niet gewoon draait op MJ? Lasers wel hoor. Elke laser heeft 4 MJ/t nodig om op maximale efficiency te werken. Zorg er dus voor dat je genoeg energie productie hebt voordat je aan dit project begint.

Laser

"BOOOOOHOOOOOOEEEE! Da's je kist met hulpmiddelen die begint te huilen, hoor je dat?"

Poorten

Poorten zijn fantastisch. Ze brengen zowel logica als automatisering naar je buizen. Laten we aannemen dat je brandstof wilt besparen en alleen je verbrandingsmotoren wilt laten draaien als er iets daadwerkelijk energie vraagt. Om dit te doen zul je een aantal IJzeren Poorten en wat Rode Buizen Draad (Red Pipe Wire) moeten maken.

Eén redstone en één ijzeren staaf maken samen een Redstone IJzeren Chipset. 1 IJzeren chipset samen met 1 Rode Buizen Draad maakt 1 IJzeren EN Poort of een IJzeren OF Poort. Rode Buizen Draad is simpelweg wat redstone, ijzer en roos rood (gooi een roos in je crafting vierkantje om er een paar te krijgen). Voor deze specifieke opstelling werken allebei aangezien we maar een voorwaarde zullen gebruiken maar voor diegenen met een logica brein zul je zien hoe veel lol je kunt beleven met een EN- of een OF-poort.

Nu dan, poorten worden bevestigd op buizen. Da's namelijk de enige plek waar ze passen. Voor dit experiment zullen we een ijzeren poort bevestigen op de geleidende buis die direct is aangesloten op de verbrandingsmotoren. Leg dan wat redstone achter of onder de motoren, of in ieder geval daar waar het past. De poort op de machine moet als instelling hebben "Heeft Werk → Rode Buis Signaal"; de poort bij de verbrandingsmotoren moet ingesteld worden met "Rode Buis Signaal → Redstone Signaal". Als nu de machine iets moeten produceren (iets te doen heeft dus), zullen je verbrandingsmotoren vanzelf aan gaan. Je kunt een ijzeren poort aansluiten op elke machine in je netwerk als je wilt. Op die manier verspil je geen brandstof als je fabriek niet draait.

Hier is nog een leuk trucje: combineer een Gravel met een Keistenen buis. Je krijgt dan een Keistenen Structuur Buis. Deze kan niets transporteren maar je kunt hem gebruiken om rode buis draad overheen te leggen en je kunt er poorten aan bevestigen. Dit betekent dus dat je wat structuur buizen langs je motoren kunt leggen en er poorten op zetten die een redstone signaal afgeven als ze een rode draad signaal ontvangen, indien nodig. Verder kunnen ze gebruikt worden om een rode buis signaal te sturen over buizen die normaliter niet op elkaar aansluiten (stenen/keistenen buizen, of normale buizen en vloeistof of geleidende buizen).

En da's nog maar één heel simpel dingetje. Om volledig in detail te treden zou een aparte handleiding nodig zijn. De enige andere poort die ik nu nog wil behandelen heeft een Ender Parel nodig en heet een Pulserende Chipset. Deze wordt gebruikt om een Autarchische Poort te maken. Deze dingen zijn eigenlijk een redstone motor verstopt in de poort: je kunt ze dus bevestigen op een houten buis en je geen zorgen hoeven maken over waar je de redstone motor moet plaatsen of over het redstone signaal. En ja, autarchische poorten kunnen getriggerd worden door rode buis draad als je wilt. JE kunt zelfs aangeven dat hij een puls moet afgeven als er geen redstone signaal is, als je bijv. wil dat er continue gepompt wordt.

En dat is het voor dit moment. Later zullen er nog meer gidsen volgen die in veel meer detail zullen ingaan op wat we hier hebben behandeld. Voor nu zou dit je in ieder geval op weg moeten helpen.

Zie ook

Other languages:
Deutsch • ‎English • ‎español (Nicaragua) • ‎français • ‎italiano • ‎日本語 • ‎lietuvių • ‎Nederlands • ‎português do Brasil • ‎русский • ‎српски / srpski • ‎svenska • ‎中文(中国大陆)‎